Nissan Leaf

Nissan Leaf jsme si půjčili poprvé na víkend jako zážitkovou jízdu za sychravého podzimního počasí v listopadu 2016. Chtěli jsme se k němu chovat jako k úplně normálnímu rodinnému autu a zjistit, jestli bude tuto roli schopen zvládnout a nebo jestli je to jen nákupní taška, do níž se nám vleze tak akorát nákup ze supermarketu.

Aktuální model Nissanu Leaf v bílém provedení

Zavazadlový prostor

Zavazadlový prostor Nissanu Leaf je 370 litrů, pro srovnání – poslední generace Golfu VII. má 380 litrů. Naložit čtyřčlennou rodinku na víkend, tedy dvě malé děti, dvouletého syna a tříměsíční dcerku, jsme zvládli bez problémů. A nebylo toho vůbec málo (kočárek Peg-Pérego, cestovní postýlka, nočník, plíny, dvě cestovní tašky s oblečením, koš s jídlem a pro jistotu ještě 50 metrový buben prodlužovacího kabelu 220 V).
Musíme si samozřejmě přiznat, že rodinný hatchback není tak praktický jako kombík, protože rám kufru je docela vysoko a otvor kufru je určitě menší, ale elektromobil jako kombík zatím stejně nikdo sériově nevyrábí a srovnávat Nissan Leaf s benzíňákem nebo dieslem prostě nelze.

Zavazadlový prostor Nissanu Leaf

Interiér

Naskládat do auta děti je snadné. Výhodou je, že zadní sedadla Nissanu Leaf jsou poměrně vysoko a děti mají pěkný výhled ven a i vzadu je dostatek prostoru pro pohodlné sezení dospělého.
Samozřejmostí je i vypínání předního Airbagu spolujezdce, takže vajíčko pro miminko můžete  s klidnou hlavou připásat i dopředu.

Interiér vozu Nissan Leaf

Jízdní styl

Start Nissanu Leaf působí zpočátku nepřirozeně, protože neslyšíte motor. Pořád jakoby čekáte až „naskočí“ a přestanete to vnímat až od určité rychlosti, kdy už do auta začíná pronikat zvuk valících se pneumatik.
To ticho je nakažlivé a můžete si užít zvukovou aparaturu Bose s 6 reproduktory a subwooferem. Pokud vám tedy děti v autě usnou, což se nám podařilo po 30 km.

Palubní deska Nissanu Leaf

Průběh cesty

Cestu jsme naplánovali z Ostravy na Hrad Šternberk vzdálenost přibližně 120 km přes okresní cesty a velkým výškovým převýšením. Vyjíždíme v Pátek 18.11.2016 v 17:00 s vidinou, že by děti mohly po cestě usnout.

17:00   Vyrážíme z Ostravy do Šternberka, baterie je nabitá na 80% a dojezd 160 km.

17:10   V Shoping Parku máme první Stop, zapoměli jsme Nutrilon.

17:20   V Globusu máme druhý Stop, v Shopingu neměli Nutrilon číslo 1.

17:30   Hledáme cestu na Opavu, všude je to ale samá objížďka.

17:40   Bloudíme v Opavě a hledáme směr.

17:50   Konečně máme správný směr na Šternberk.

18:00   Přepočítáváme kilometry, vyjde nám to do cíle tak tak.

18:10   Vypínáme topení, zvýší nám to dojezd o +10 km.

18:20   Vypínáme nabíjení Iphone, zvýší nám to dojezd o 0 km.

18:30   Rekuperujeme kde se dá, teď začínáme chápat k čemu je rekuperace dobrá.

18:40   Hledáme dobíjecí stanice, ale nikde nic, po cestě žádná nabíječka není.

18:50   Modlíme se, atˇ to vyjde.

19:00   Dojezd máme už jen 20 km.

19:10   Rekuperujeme, co to jde, i z minikopců.

19:20   Narekuperovali jsme + 15 km.

19:30   Do cíle zbývá už jen 10 km.

19:40   Jsme v cíli a v záloze je ještě 25 km.

19:45   Na recepci hotelu žádáme o prodlužovačku 220 V.

19:50   Velké pozdvižení, celá hospoda chce vidět elektromobil. Sedají nám do auta, koukají na motor, vedou vášnivou diskuzi o bateriích, dojezdu, budoucnosti. Musím zase „nastartovat“ a ukázat, jak to celé funguje.

21:00   Konečně si dáváme večeři a pivo.

21:30   Jdeme všichni spát.

23:00   Nemůžu usnout, musím zkontrolovat stav nabíjení. Je to všechno dobré, Nissan Leaf se nabíjí, tak sepisuji zážitky a teď už jdeme vážně spát ;-)

Sobota

V Sobotu po obědě odjíždíme ze Šternberka zpátky do Ostravy k rychlonabíjecí stanici CHAdeMO a pak na Čeladnou, vzdálenost 123 km. Nissan Leaf je nabitý na 85% a hlásí dojezd 160 km.

12:00   Odjezd z Šternberka do Ostravy.

13:30   Jsme v Ostravě u nabíjecí stanice CHAdeMO. Je to naše první rychlonabíjení a funguje skvěle, za 12 minut máme baterii nabitou na 80% a dojezd opět 160 km. Přerušujeme nabíjení, protože z Ostravy na Čeladnou je to 40 km.
Rychlonabíjení je trošku nezvyklé v tom, že do 80% se baterie nabije velmi rychle, během 10 – 15 minut, ale do 100% to pak trvá mnohem déle, takže pokud si vystačíte s 80% nabité baterie,je vhodnější přerušit  nabíjení a vyrazit, ať zbytečně nečekáte u nabíječky dalších 20 minut kvůli kilometrům, které nepotřebujete.

14:30   Jsme v cíli na Čeladné. Dnes to byla pohodová jízda, začínáme si zvykat.

Neděle

V Neděli už si to s Nissan Leaf jen užíváme, už jsme se seznámili, dopoledne jedeme opět na rychlonabíječku, potom z Ostravy do Orlové na oběd, následně zpátky do Ostravy a schválně si chceme jen tak zkusit, jak dlouho musíme čekat na nabití baterie z 0 na 100 %. Je to přesně 35 minut. Nabití na 80% je jako raketa pod 20 minut, ale do 100% se to strašně dlouho vleče. Jasně, pokud jde člověk nakupovat, tak je mu to úplně jedno. Ale pokud musí v autě sedět s dětmi, tak to nabije vždy na 80%.

Shrnutí

Byla to skutečně zážitková jízda, ten první den s velkou dávkou adrenalinu pro rodiče i děti.
Nissan Leaf nás pohodlně dovezl, kam jsme chtěli, uvnitř je dostatek pohodlí, volant i všechna sedadla mají elektrické vyhřívání.
Malé poučení pro příště – když na výlet, tak raději takovou trasou, abyste měli možnost Nissan Leaf po cestě dobít pro případ nečekaných objížděk, jinak počítáte každý kilometr a jízdu si užíváte ve stresu, jestli to s dojezdem vyjde nebo ne. V záloze máte sice telefonní kontakt pro odtahovou službu, která pro Vás kdykoliv přijede, pokud se vám baterie vybije, ale přece jenom, mrznout večer někde na místě bez civilizace se dvěma malými dětmi je zážitek, kterému se raději vždy chcete vyhnout.

Nissan Leaf nás překvapil pozitivně, pro běžné denní jízdy po městě je naprosto ideální a 250 km denně člověk většinou ve městě nenajede, takže přes den ani nemusí nabíjet a stačí jej nabít doma přes noc. Samozřejmě na cestu do Chorvatska nebo do Alp to ještě není, ale pro běžné denní ježdění je to naprosto ideální vozidlo.

Jezdit elektromobilem je svým způsobem nakažlivé. Jezdí se v něm jinak, než v „normálním“ autě, více o své jízdě přemýšlíte. Místo řadící páky používáte joystick podobně jako u automatické převodovky, ale navíc můžete energii pomocí joysticku rekuperovat. Zpočátku rekuperaci nevěnujete vůbec pozornost, ale později pochopíte, že můžete při jízdě z kopce vyrobit nezanedbatelné množství energie a navíc, pokud rekuperaci nepoužijete, stejně musíte brzdit. Začnete rekuperaci používat místo brzdy a baví vás to, protože vyrábíte energii zdarma. Zatím opravdu nevíme, zda je to jen prvotní nadšení a nebo to vydrží napořád, ale teď nás to baví.

V pondělí jsme Nissan Leaf vrátili, přesedlali do Opel Vectra 1,6i a po 3 minutách si říkám, sakra, co s tím je, tady něco hučí! A pak mi to dojde, aha, to je přece motor :-)
Nechci tím říct, že si má teď každý koupit elektromobil, ale každý by si ho měl zkusit na 3 dny řídit a pak si udělat vlastní názor.
Ten náš teď znáte, jdeme do LEAFu a domácí elektrárny ;-)